2 Temmuz 2007

Ana Arılar

Ana arıların doğum süresi ve vasıflı olup olmamaları ile ilgili yapılan tartışmalara referans olması açısından çizmeye çalıştığım grafik aydınlatıcı olur diye düşünüyorum.

Elbette ana arı üreticilerinin daha farklı görüşleri olabilir ve hatta belki de aydınlatmaya çalışılıyor diye kızabilirler. Ama sonuçta bilinçli bir ana arı tüketici profili eninde sonunda onların da işine gelecektir.

Aşağıda örneklemeye çalıştığımız koloniyi kısaca özetleyelim.

Diyelim ki anayı öldürdük ve koloni içersine attık veya anasız olarak 1-2 çerçeve her yaştan yavrulu ve günlük yumurtalı böldük. Grafikte toplam 6 adet farklı yaşta meme incelenmiş olup; koloni çok daha fazla meme yapabilir.






Peki, bu durumda ilk ana kaç günde çıkar?

11 gün sonra ana çıkma ihtimali vardır.

Peki, bu durumda son ana kaç günde çıkar?

16 gün sonra son ana çıkar.

Peki, bu analar doğduğunda kaç günlüktür?

Tüm analar 16 günlük iken doğarlar. İlk doğan ana 11. gün doğmasına rağmen koloni ana üretimine başladığında o larva zaten 5-6 günlüktü.

Peki, ilk doğan ana vasıflı mıdır?

Kriterimiz larvanın fazla arı sütü tüketmesi ise, kesinlikle vasıflı değildir.

Bir teknik olarak kullanılan 5. günde tüm kapalı memelerin yok edilmesi doğru bir uygulama mıdır?

Yine arı sütü tüketme kıstasına göre grafikteki 5 ve 6 nolu larvalar en az arı sütü tükettiklerinden bu uygulama doğrudur.

Aynı tekniğin devamı olarak 7. günde açık memelerinin yok edilmesi doğru bir uygulama mıdır?

Aynı kıstaslar devam ettiğine göre 3 ve 4 nolu larvalar ile bu son durumda imha edilmesi gereken 1 ve 2 nolu larvalar arasında herhangi bir fark bulunmamakta olup, bu uygulama için bu anlamda geçerli bir sebep bulunmamaktadır.

Bu kolonide sadece 2 meme bırakılacak ise hangi memeler bırakılmalıdır?

Tabi ki 3 ve 4 nolu memeler en uygun memelerdir. Gerekçe olarak 1 ve 2 nolu memelere göre daha erken doğacaklardır.

Peki, larva transfer etseydik hangi larvayı transfer etmeliydik?

Tabi ki 4 nolu larvayı…

Eğer hiçbir müdahale etmezsek koloni ne yapar?


Ne yapacaklarını sadece ve sadece onlar bilir. Çünkü bu duruma etki eden o kadar çok faktör var ki! Hangi anayı seçerler, anaları nasıl kapıştırırlar veya hangi memeleri bozarlar bundan sonrası çok karışık.

En iyisi biz müdahale edelim de onlara iş bırakmayalım.

Peki, bu analar kaç günde çiftleşir ve yumurtlar?

En son verilerimi paylaşayım. Balkondaki analar çıktıktan tam 9 gün sonra ilk yumurtayı bıraktılar. Arılıktaki ruşet ise 10 günde yumurtladı. Hava sıcaklığının etkisinin bariz şekilde ayırt edici olduğunu söyleyebilirim ki Mayıs başında çıkan ana 14 günde yumurtlamıştı.

Arının vasıflı olması için başka bir tartışma konusu ise ananın larva iken aldığı arı sütü miktarı mı yoksa çiftleşme uçuşunda aldığı sperm sayısı ile mi alakalı olduğu üzerinedir.
Bu konuda net bir şey söylemek mümkün olmamakta ancak mükemmeliyet için çok iyi beslenmiş bir larva ve maksimum sperm alabileceği çiftleşme uçuşları yapmış analar hepimize kısmet olur inşallah.

5 yorum:

fatih güneş dedi ki...

Abi resimlerden pek bir şey anlayamadık ama ne anlatmak istediğini anladık. Birde şunu belirteyim piyasadan aldığımız anayı 2 . yaşına basınca kendi ürettiğimizide 3.yaşına basınca kıyabilirsek kafasına basacağız.

Halil Bilen dedi ki...

Ya Fatih hocam;

Nasıl anlamadın...

Yukarıdan aşağıya bak işte sıra sıra..

Ali Türk dedi ki...

abi şenola gönderin kıyamadıklarınızı,analar için huzur evi açmış.bitik arıyı alamıyor kovandan yazıkmış.trakyalı bak arıcılığa ihanet ediyorsun haberin ola.zayıf arı her zaman her şeye risk taşır.başta hastalık,yagma ve ogul meyli akıllan bee.

taskın dedi ki...

SAYIN BİLEN
ÜNİVERSİTE TEZİ GİBİ OLMUŞ
GERÇEKTEN GÜZEL ANLATMIŞSINIZ
BAŞARILAR

Halil Bilen dedi ki...

Ben tezimi çoktan yazdım... Ama arıcılığı öğreniyorum şimdi sizlerle birlikte...