4 Şubat 2008

Kovanlarda Standardizasyon

Karşı kıyıdan bir teknik olarak yayınladığımız ayrıntı ile ilgili, uygulanabilirliğinden çok ayrıntılara dikkat etmemiz gerektiğine dair ilginç bir görüntüydü.

Uygulama zorluğuna dair 2 arı dostundan gelen yorumlar açıklık getiriyor.
Aynı sitede diğer fotoğraflar incelendiğinde sabit bir ahşap malzeme yerine mastar şeklinde hareketli bir malzeme de gösterilmiş. Ancak ne kadar kullanışlı olur orası da tartışılır.



Tuncay Kaptan dedi ki!

Halil abi çok güzel bir uygulama ama; kenarlarda kalan 7,5 mm. boşluk bize çerçeveleri rahat çıkarmamıza yani sağa-sola oynatarak rahat çıkarma sağlıyor. Böyle olunca çerçeveler sıkı sıkıya birbirine geçmiş oluyor. Dolayısı ile çıkarması zor olmaz mı diye düşünüyorum...

Kenan Gişan dedi ki!

Yazmış olduğunuz ölçüler standart kovan ölçüleri olmakla beraber aklıma takılan bir şey var.
Bu verdiğiniz 7,5mm'lik ölçü çerçeve uzun kenarıyla (7,5+440+7,5=455mm) kovan duvarı arasındaki mesafe olarak biliyorum.
Benim gittiğim kursta, kurs hocalarının kovanlarında, şimdiye kadar dolaştığım bloglarda çerçeveler kovan yan duvarına bitişiktir. Çerçeve ile kovan yan duvarı arasında 7,5mm'lik boşluk bırakıldığında kovan duvarıyla balmumu arasında yaklaşık 13,5mm mesafe oluyor iki balmumu arasında veya petek kovan duvarı arasında mesafe fazla olduğunda bildiğim kadarıyla arılar balmumunu uzatıyorlar.
Benim kovan iç ölçülerine bir itirazım olamaz, komşu ülkedeki arıcının yapmış olduğu uygulama ben de soru işareti bıraktı.
Daha deneyimli arıcıların fikirlerine itibar ederim yorum yaparlarsa sevinirim.






Deneyimli arıcıların fikirlerine itibar edilmemesi gereken konulardan en önemlisi kovan ölçüleridir. Bu itibar yüzündendir ki ülkemizde binlerce değişik ölçüde kovanlarımız mevcuttur. Gerçi TSE ölçüleri bile hatalar içermektedir ancak bizler bu standardın sağlanması için elimizden geldiği kadar mücadele etmeliyiz.



Beyazkovan Sitede bu ölçülere referans olabilecek çok güzel çizimler bulunmaktadır.

Standart Kovan Açıklamalı Resimler

7 yorum:

muratakın dedi ki...

Sayın Kenan Gişan:
Sizin yazdığınız önde arkaya doğru ölçüler için tamam. amabir yandan bir yana ölçü kovan iç ölçüsü
37 x 10 = 370 + 7,5 + 7,5 = 385 mm
Eğer sizin dediğiniz gibi olsa
1 inci ve 10 uncu çerçevelerin dışa bakan yüzeyleri boş kalır.

Birde 10 çerçeveyi bir demet olarak görürsek çerçevelerin kulakları dışında hiç bir yeri kovana değmez,her tarafında 7,5 mm boşluk vardır.
Bu boşluklar arının ve arıcının rahat çalışmasını sağlar.

Saygılar.

Kenan GİŞAN dedi ki...

Sn.Murat AKIN
Yazdıklarınıza itirazım yok, fakat tecrübem az fakat internette birçok arkadaşın sitesini gezip onların yaptıklarınada baktığımızda böyle bir uygulama görmedim.
Bu uygulamadaki zorlukdanmı uygulanmıyor?
Saygılar.

Kenan GİŞAN dedi ki...

Sn. Halil BİLEN
Yanlış anlaşılmak istemem, kendimden daha deneyimli arıcıların fikirlerine itibar ederim derken, kovan ölçüleriyle ilgili değil (yani standart kovan ölçülerini değiştirmeye niyetimyok, bu konuda itirazımın olamıyacağını yazmıştım zaten) arıcılıkla ilgili uygulamalarda bilmediğim konularda arıcılık tekniğine uygun olduğuna inandığım fikirlere itibar ederim.
Saygılarımla.

DERVİŞ EROL dedi ki...

Selamünaleyküm Halil abi,arıcılığa başlayalı yaklaşık 2 sene oldu. kendimden daha deneyimli siz arı dostları varken ben fazla birşey sözleyemek istemiyorum. fakat başımdan geçen bir olayı anlatmak istiyorum.

On çıtalı arılarımdan birinde çıtaları ben kovan kenarına birleştirmiştim. Yani her iki taraftan boşluk bırakmadım. Sadece bir tarafta boşluk bıraktım. Buda en son dıştaki çıta ile kovan arasında digerlerine göre daha fazla boşluk meydana getirdi. bunu gidermek için çıta ile kovan arasına boşluğu kapatacak şekilde ince tahta koydum. Bu çok kullanışlı oldu. Çıtaları kontrol etmek için kovandan çıtalar arasından çıkarmak daha kolay oldu.

Bence her iki taraftan boşluk verince arılar bu boşlukları petekle kapatmaya çalışıyorlar. Buda çıtaları kontrol etmek için çıkarırken petek ve arılara zarar verdiğini gözlemledim.

Hepinize Kırşehirden saygılar.

benli zeytincilik dedi ki...

ben kovan standartından çok çerçeve standartına önem verilmesini düşünüyorum.İsteyen 10 çıtalık kovan kullanır.İsteyen benim 15-20 çıtalık kovan kullanır.Önemli olan çerçevelerin uyumu.

Trakya dedi ki...

Merhabalar ben 385 mm ölçülerine yani sdandart ölçülere uyuyorum sebebine gelince basit olarak tek örnek vericem bal zamanı arılar bilindiği gibi peteği fazla kabartır 370 mm olduğunu düşünelim ortalardaki petekleri veya 2 ile 9 nolu petekleri 1 veya 10 nolu petekler ile yer değiştiremezsiniz çünkü yan duvarlara sürter oraya ne işçi arılar girebilir nede ana halbuki 385 mm olsa yanlarda kalan boşlukla ortadaki çıtanın merkez ölçüleri aynı olmuş oluyor anada yumurta atar arılarda rahat eder benim başıma geldi hatta bazıları 10 çıtalık sandığı 9 çıtaya indireni de gördüm bu yüzden standarttan yanayım çünkü yıllarca denenmiş bu ölçüler bulunmuş saygılar kolay gelsin.

slhgns dedi ki...

türk standart kovanında 38,5 cm ölçüyü fazla buluyorum 38 bana daha mantıklı geliyor ne dersiniz?