6 Mayıs 2008

İlginç Olaylar

Okuduğumuz arıcılık kitapları ve belgelerinde bahsi geçen ama uç örnekler olduğu için belleğimizin derinliklerinde yer alan bazı olaylarla karşılaştıkça ve bunları paylaştıkça, bu verilen örneklerin olağan durumlar olduğunu pratik olarak arılarla daha fazla ilgilendikçe anlayabiliyoruz...

Dağ güzeli maceraları arasında değinmediğimiz ama olayın verdiği heyecan ve yapılması gereken işlerin planlaması dolayısı ile resimde çekmemiş olmamız, şimdi bu kaçar mı dedirtecek cinsten.
Gerçi bu enstantane yeniden oluşturulabilir ama bu yolu hiç bir zaman tercih etmiyoruz.
Konuya başlamadan bir açıklama yapmak gerekir aslında...
Bilecik'ten aldığımız kolonilerdeki ana arıların geçmiş kayıtları ve bilgileri elimizde mevcut değil. Sadece anaların fiziki görünümleri ve performanslarını biz aldıktan sonra takip edebiliyoruz. Gerçi bir hayli hakim olduk olaya ama başka yerden alınan kolonilerin bu anlamda takibi ve kontrol altına alınması zaman alabiliyor.
Tarih: 23 Nisan 2008 Çarşamba
Genel koloni kontrolleri...
Bir kolonide ana arı normal yumurta düzenine devam etmesine rağmen, ana değiştirme davranışı olan tek veya çok az meme sayısından çok daha fazla ve oğul davranışı sayılacak kadar çok meme yapmış durumda görüldü. Üstelik memelerin bazıları kapanmış durumda idi.
Hava şartları oğul vermeye müsait olsa belki de vadide ilk oğul diye başlayan ve ekibin her türlü kahkahalarını ve alaycı tavırlarını çekerek haber yapacaktık.
Kendimize güldürmektense, sağlıklı görülen anaarıyı hazır bulmuşken kırmızı renge boyadım ve tüm memeleri temizledim veya temizlediğimi zannettim.
Ayrıca kolonilere vadiden çıkana kadar kat atamadığımızdan, bu koloniden kapalı yavrulu ve arılı çerçeveler alınarak diğer kolonilere dengeleme faaliyeti de yapıldı, ayrıca ana arıya yumurtlama için kabarmış petek ve genç işçilere petek kabartmaları için kılavuz petek takviyesi yapıldı.
26 Nisan 2008 Cumartesi ve 01 Mayıs 2008 Perşembe günü yapılan kontrollerde başka meme yapma teşebbüsü görülmedi ve aynı zamanda çok güzel yumurtlama faaliyeti devam ediyordu...
03 Mayıs 2008 Cumartesi
Dağ güzellerini dağdan alıp, vadiye indik ve yemek sonrası koloni kontrollerine başladık. Bu kolonide her şey yolunda olmasına rağmen en başta olduğundan ilk sırada bu koloniyi kontrol ettik.
Daha önce icra edilen koloni içi çerçeve hareketleri kapsamında, 2 nolu çerçeveyi (arkadan bakıldığında soldan 2. çerçeve) yavruların kapanıp kapanmadığı kontrolu yapmak üzere çerçeveyi çektim.
Orta bölümde kapanan yavrular olduğu gibi çerçeve dışına doğru kapanmak üzere olan larvaların güzel görüntülerine bakıyordum.
Normal şartlarda ana arının nerede olduğunu çok iyi tahmin ediyorum ki 8. çerçeve olarak verdiğimiz kabarmış petek ve 9. çerçeve olarak verilen yeni kabartılan peteğin üzerinde olmalıydı.
Üstelik kırmızı boyalı anayı görmek ve bulmak çok kolaylaşıyor kolonide...
2 nolu çerçevenin kontrolü bitmek üzereyken hiç dikkat etmememe rağmen;
Gözlerimin önünden 1 adet genç ve muhtemel daha çiftleşmemiş gencecik bir ana geçti..
Haydaaaaaa.......
Hoplaya hoplaya oradan oraya geziyor...
Birol abiye seslendim...
"Abi galiba çift çift çalışacağız."
Ana arının bulunduğu çerçeveyi hemen başka boş bir kovana koyup, kapağını kapadım...
Şimdi koloni mevcudu hiç te oğul vermiş gibi gözükmüyordu...
Anayı bulmalıydım ve yerini tahmin ediyordum... 8. çerçeveyi çektim...
Hiç bir şey yokmuş gibi yumurtlamaya devam ediyor bizim kırmızı kafa...
Yani hem anası hem kızı aynı kovanda.
Yine bir koloni rahatlatması yapılarak eski anayla bir müddet daha devam kararı verildi.
Yeni genç ana kafeste uygun bir yere verildi. Çiftleşme uçuşuna yeni yerinde gider tabi ki daha önce tanıma uçuşu yapmış olup ta yine bu koloniye dönmezse...
Peki ben nerede hata yapmıştım?
Çok büyük bir ihtimal ile memelerin temizliği esnasında bir memeyi atlamışım...
Arıları silkeleyip, iyice kontrol etmemize rağmen gözden kaçan bir meme...
Genç anayı görmesek çözümü zor bir bilmeceye dönüşebilirdi...
Bazen şans işte, hiç olmadık bir anda görmemiz gereken gözümüzün içine giriyor.

2 yorum:

kadıoğlu dedi ki...

evet halil abi ana ve kızı aynı kovanda olayına bende geçen yıl ekim ayında şahit oldum taki kızı döllenip gelene kadar esas ana seninde dediğin gibi hiç birşey olmamış gibi yumurtlamaya devam etti ve ekim ayında döllenen anayı şimdi kestiler yeni ana yaptılar bu gün yarın uçuşa çıkar herhalde.

MUHTEŞEM TURUNÇ dedi ki...

Sen badem kadar ana gözünü görme sonrada ilginç olaylar diye başlık at bide benim anaları kuşlara yedir:)