12 Ekim 2008

Polen Üzerine

Soru: Arıcılık kursunda hocamız polen tuzağını 1-2 saatten fazla kovan önünde tutamazsınız dedi. Benimde aklımda polen fazla etkilemiyor kalmış aklımda... Bu konudaki görüşleriniz nelerdir?

Sayın Hüseyin Cengiz tarafından bırakılan yoruma cevap niteliğinde olabileceği düşüncesiyle...

Polen...

Bir koloni için olmaz ise olmazlardan...

Biz arıcılar tarafından bile bala göre ikamesi çok zor bir ürün...

Polen koloninin protein ve "B" vitamini kaynağı...

Toplanması esnasında doğaya yapılan katkı ise henüz ülkemizde esamesi bile okunmayan polinizasyon etkisi...

Koloninin işleyiş düzeni içerisinde mevsimsel olarak özellikle erken baharda yoğun biçimde koloniye gelen poleni derlemek koloni düzenine olumsuz etki yapmadığı yönünde bilimsel araştırmaları da okuyoruz.

Ancak bu poleni derlemek için kullanılan çok fazla bilinen yöntem yok ve kullanılan yöntemlerin olumsuz yönlerini iyi bilerek koloniye zararı en aza indirmeliyiz...

Peki kurs hocanız haklı mı?

Evet haklı. Ancak ayrıntısını bilmiyorum ama bahsettiği yöntemi de söylemiştir.

Bahsettiği yöntem ile tabi ki mümkün olan en kısa sürelerde kullanılmalıdır.



      Nedir bu yöntem?

      Bu polen kapanları koloni girişlerine konularak tüm girişi kapatıp, polenler derlenir...

      Evet bu yöntemde süre 1-2 saati belki biraz daha fazla bir zamanı geçmemelidir.

      Neden?

      Tüm giriş kapandığında dolayısı ile çıkışta kapanıyor. Polenin yoğun olduğu dönemde erkek arı da bol oluyor. Bu kapan ile erkek arılarda içeride veya dışarıda kalıyorlar. Eğer koloni kontrollerini aksatıyorsanız ana arının çiftleşme uçuşuna bile engel oluyorsunuz.

      Bir uç örnek ama eğer ana arı çiftleşme uçuşuna çıktı ise, nasıl kovana gireceğini de düşünmek gerekir.

      Bu yöntem gerçekten sakıncalı bir yöntem...

      Diğer bir yöntem ise polenli tuzaklı kovanlar...

      Aslında çok uygun resimler mevcut olmasına rağmen kişisel bilgisayarıma ulaşım güçlüğüm sebebiyle arşivi kullandım.

      Bu kovanlardan bende de mevcut ve kurs hocanız sanırım bu yöntemden bahsetmedi.

      Kovan girişleri 2 bölüm halinde oluyor ve polen derlenmeyeceği zaman alt bölüm uygun bir malzeme ile kapatılıyor. Benim kovanlarımda uygun bir ahşap malzeme ile kapatılıyor. Üst bölüm zaten her zaman açık.

      Polen derleyeceğim zaman bile üst bölümü kapatmadığımdan giriş-çıkış sıkıntısı olmuyor ve sürekli olarak polen kısmı açık bırakılabiliyor.



      Zaman zaman biriken polenlerde, alt kutulardan toplanabilir.

      Kutularda toplanan polenlerde mümkünse gün sonlarında toplanmalıdır. Aksi halde havaların ısınması ile polenlere ağ kurdu saldırısı başlar...

      Bir tavsiye olarak, eğer yeni kovan edinecekseniz veya kovan satın alacaksanız mutlaka kendinden polen tuzaklı kovanları tercih ediniz.

      Başka avantajları nelerdir?

      Varroa mücadelesinde gözlem yapma avantajı verir.

      Sıcak havalardaki nakillerde havalandırma imkanı verir.

      Polen gibi bir değerli ürünü sorunsuz derleme imkanı verir.

    6 yorum:

    Anastácio Soberbo dedi ki...

    Hello, I like this blog.
    Sorry not write more, but my English is not good.
    A hug from Portugal

    erbabarici dedi ki...

    Selam HALİL BEY!
    Görüşlerinize katılmamak mümkün değil,bende polen tuzaklı kovanların kullanılmasından yanayım en sağlıklı,arı ölümlerinin az olması ve verimin çok olması arının çalışmasına engel olmaması en güzel tarafları.

    muratakın dedi ki...

    Sayın Halil Bilen:
    Polen geniş kapsamlı bir konu arkadaşların yazacakları yorumlarda vardır.
    Ben yazdıklarınıza bir kaç madde eklemek istiyorum izin verirseniz.
    Polen çekmeceleri sona doğru eğimli kızak kayıt sistemiyle sıkışıyor petek güvesi ve karınca girişi azalıyor.
    Elek telinin ön kısmına saç şerit konularak karşı yağmur girişi önlenmeye çalışılır.

    Polen kapan delikleri sürekli açık olması polen gelişini pek azaltmıyor bazen daha çok bile olabiliyor, üst delikten girenlenler ve ızgaradan bir ayağındakini yukarıya kaçırarak taşıyanlarla polen birikimi sağlanıyor.

    Saygılar.

    ariciahmet dedi ki...

    Busene ilk polen tuzaklı kovan yaptırdım,rizede kullanan yok gibi,
    şımdiden sonra polen tuzaksız kovan yaptırmıyacağım ,kovanlar çıft girişli polen almak istersam ust girişi kapatıyor polen tuzaklı yerden giriyor alt tarafı kapayınca normal giriş oluyorda sorun polen deliklerinden girip alttan çıkmaya alışan arılar alt kapalı olsa bile ordan çıkmaya kalkışıyor ve orda birikme oluyor yaptıracağım kovanlara polen deliklerinin üzerinide kapatacak bir lehva konacak şekilde düşünüyorum.

    ALİ TÜRK dedi ki...

    Hiç polen tuzaklı kovanım olmadı.Önden kovana takılanlar tehlikeli.Ben bir ara polen tuzagıdegilde, kovanlarım oğul verecekse ben varken versin diye kovan girişine anaarı ızgarası ayarladım.Takıp ovaya gittim.İkindi üzeri saat dört gibi köye geldim.Direk ızgara taktıgım kovanlara bir baktımki,kovanlardan bal akıyor.İçerden erkekler dışarı çıkmaya çalışmış işçilerde dışardan içeri girmeye çalışıp girişi ve dolayısı ile halandırmayı kapatıp peteklerin göçmesine ve üç kobvanımı bu şekilde kaybettim.Kovanın katını kadırdım bir çıta çektim bal elimi yakıyordu.Bunu bir kaç sefer başka yerllerde yazdım tekrarında fayda var.Bir şeyi kafada çözmek o iş bitti anlamında degildir.Ben yokken oğul veremedi arılar ama kovanlar yok oldu.

    Erkek arı aynı anaarı gibi anaarı ızgarasından geçemez.Kafayı sokan sıralanmış kalmış::(((

    hüseyin cengiz dedi ki...

    öncelikle halilbillen ve diğer yorum yapan arı doslarına çok teşekkür ederim.herkeze iyi çalışmalar.ali abi o ızgarayı yazdığın çok iyi oldu bende uyanıklık yaparım ağzını kaparım dıyodum ana çıkmayacak şekilde demekki işe yaramıyormuş.