17 Mayıs 2009

Uygulamalı Arıcılık ve Bir Sürü Şey.


Akasyalar.
Bazı yerlerde geçmişler ama bizde daha açalı 350 gün olmuş.


Henüz odunumsu görüntü devam ediyor ama hafiften uçlardan yapraklanıyoruz bakalım.




Bal geldiğini nasıl anlarız? sorusuna verilebilecek cevapları bugünlerde arılıklarda bulmak kolaylaşıyor.

Uçuş tahtası üzerinde havalandırma yapılması hava sıcaklığının etkisi ile de olsa bir anlamda da balın geldiğine bir referans olarak algılanabilir.



Bu hafta izin faaliyeti sürdürdüğümüzden arılıkta gelişmeleri günlük olarak takip edebilme şansı yakaladık.

Haftabaşı verilen kılavuz petekler kabartıldı ve kemerleri ballamaya başladı.

Ana arılar genelde ilavelere çıktılar.

Dün bala girmesini planladığımız 20 koloniyi ilavelendirdik ve artık bundan sonrası gelecek yılın arılarını hazırlayacağız diğer geride kalanlarla.

Bazı koloniler kendi başlarına olması gereken düzeye gelirken, bazılarına da biz haydi bakalım dedik.

Haydi bakalım???

İlaveye çıkarılacak koloni hakkında kısaca yaptıklarımızı anlatmaya çalışmak gerekiyor sanırım.

Koloniye arkadan baktığımızda....

Ballı/Ham/Yavru/Yavru/...../Yavru/Ballı

şeklinde 7 yavrulu çerçeveyi kuluçkalıkta bırakıyoruz.

Eğer ilaveye aşağıdan çıkarılacak (7 yavruludan fazla) yavrulu varsa yukarı 2'nci çerçeve olarak alıyoruz.

Eğer yoksa...

Komşu koloni yardımı devreye giriyor.

Ana arısını bularak kontrol altına aldığımız zayıf koloninin 1 kapalı yavrusunu arısı ile alıyor ve ilavede 2'nci çerçeve yapıyoruz.

Bugün itibarıyla bölgemizde 8 yavrulu 14 arılı koloni iş yapacağından planlama bu şekilde yapıyoruz.

Ancak biz minimum yavru sayısını 9 çerçeveye getirdik ki bazıları 12-13 çerçeve yavruya ulaştılar.

Bıçak sırtı bir durum tabi ki ilave verirken verilecek takviye dozajı kaçırılırsa dallara doğru uçalım marşı çalabilir kolonide.

İlave verildikten sonra ana arı ızgarası uygulaması ise hiç yapmıyoruz ki ana arının yumurtlama faaliyetlerini nerede sürdüreceğine yönlendirme yapmakta yine bizlerin elinde.

Zamanı gelince onu da paylaşırız.

Bugünlerde ilavede rahatça yumurtlayabilirler.



Bazı kolonilerden ayarı kaçıranlar bal stoğunu da hızlandırdılar ancak bu akım bir kesilirse hemen çoğalsak mı ne diye düşünürler mi?

Balözü akımı devam ettikçe sıkıntı yok alıp başlarını gitsinler.



Bal geliyor mu?

Koloniyi açtığınızda beyazlamış petekler geliyor geliyor diye seslenirler.



Evet alıp başını gidenlerden.

Bir çok davranışını takip ettiğimiz Carnica bal akımı öncesi güzel petek kabarttı ve bal stoğuna da başladı ki yavrulama faaliyetlerine ilavede devam ediyor.

Anaç koloni olarak kullanıldığını gördüğümüz kardeşleri huzur içinde yatarken, zavallım kanatları kırpık biçimde bal performans testine tabi tutuluyor.




20 çerçeveyi halledince bu akşam yarım ballığı da aldı üstüne.

Muğla kolonilerden de alıp başını gidenler var iken, komşu takviyesine ihtiyaç duyanlar da oldu ama kayıtlara bir baktım ki, bazılarına bir tokat atmışız ki toparlanması mümkün değil.


Bugün hava sıcaklığı dikkat çekici biçimde yüksekti ve balözü akımı sebebiyle bize ne yapıyorsun orada diyen arı da yoktu.



Birlikte koloni bakımı yapıyoruz.

Geçen yıl yılan daha ürkütücü idi ama bu daha sevimli.



Öğleden sonra kursiyerler arılığa geldiler.

Dikiş kursu tarafından gönderilen altlıkları giydiler.



Geçtiğimiz hafta 3 versiyon sunmuştuk kursiyerlere.

Ya kıyı kıyı herkes kendi kolonisine bakacak.

Ya birleştirecekler bal alacaklar.

Ya da diğerinden takviye ile birisini bala yönlendirecekler.

Bunun için yeni kovan alacaklar ama üstüste 2 yıl arıcılık faaliyetleri iyi olunca piyasada kovan ve arı malzemesi kalmadığından bulamamışlar.

Kararlarını vermişler, komşu takviyesi ile bala girecekler.

Diğer koloni kıyı kıyı 3 çerçevede devam edecek.

Öncelikle zayıflatılacak koloninin anası bulunup, kapalı yavrulu 1 çerçeve arısı ile birlikte kovan dışına alındı.



Bu magazin haberi aynı zamanda belki de ufkunuzu açabilir.

Güçlendirilecek koloni yerine yeni bir kovan konuldu. Geçtiğimiz yıl bizlere verilen kovan bu iş için geçici olarak devrede. Yeni kovan koyulma sebebi nedir ki diye düşünülebilir.

Daha önce verdiğim sıfır kovanların ilaveleri yok ki...



Kuluçkalık düzeni diğer koloniden de takviyelerle

ballı/ham(9'uncu çerçeve) /yavru/.../yavru/ballı

olarak ayar edildi.

Yani 2 ballı/1 ham / 7 yavrulu...

14 çerçeve arılı ve toplam 9 çerçeve yavrulu hale getirildi ve ham petek takviyesi ile bala hazırlandı.

Diğer koloniden alınan arılara koku vs. yapıldı mı?

Bugünlerde hiç kimse kimseye dönüpte bakmaz.

Birleştirin gitsin taktiği uyguluyoruz.

İş bitimi kursiyerlerin şüpheleri de yok değildi ama...

Depodan hazır kılavuz (ham) petekleri alıp alıp koymak güzel oluyor değil mi?

Görürsünüz birazdan.

Uygulama ders akışını nasılsa ben belirliyorum.

Birleştirme işleminde körükçülüğü ben yaptım ve sadece küçük hatırlatmalarla işi bitirdiler.


Bir türlü ayrılamıyorlar başından.

Bak güzelim çerçevelere tel böyle takılır haydi başla bakalım.

Ben biraz teneffüs yapayım.

Petek akü ile böyle bağlanır, bağla bakalım.


Teneffüste hemen arının başındalar yine.

Bırakın artık...
Olay tamamdır...
Kıyı kıyı devam etseler, iki koloniden tadacak bal alamayacakları kesindi ve güzel karar aldılar.
Bal sonrası bölme işlemi uygulaması da olacak ama o dönemde arının yağmacılık davranışının üst düzeyde olacağını da hatırlatmak isterim.
Bu kadar kolay olmayacak.

3 yorum:

FA dedi ki...

Bloglarda yazılanları takip edince Bal zamanı zayıf kolonilerin birleştirilme işleminin yapılmasının bal almak için ideal uygulama olduğunu gördük.Ancak bizim asıl amacımızın bal almak olmadığının bilinmesinide isterim. bizleri bilgilendirme konusunda yazdıkları ve yaptıkları ile yol gösterici olan arıcı dostlarımıza da teşekkürlerimizi iletiriz.

cihat dedi ki...

slm abi bu güzel bilği paylaşmalarından dolayı çok sağol abi hem hatalarımızı görüyor hemde bilgileniyoruz Allah sizden razı olsun iyi çalışmalar abi saygılar

gezgin86 dedi ki...

Ben FA'ya katılmıyorum.bu işin nihayetinde hem öğrenmek,hem eğlenmek hem de bal istiyorum arkadaş...ne az ne çok hepsini istiyorum;ama olur yada olmaz bilemem:)